Portretrecht: de ins- and outs.

Tegenwoordig is het hek van de dam door de toegankelijkheid van  social media: op Snapchat, Instagram, Twitter en ook nog Facebook zien we soms wel vijf of meer posts per dag geplaatst worden van bekende mensen om zo feeling met hun achterban te houden en meer fans te krijgen. Media en bedrijven spelen daar handig op in en zien daar de commerciële waarde van. Tegenwoordig wordt niet meer gekeken hoe je website eruit ziet maar hoeveel volgers of views je hebt op Instagram en Snapchat.  Dat was vroeger compleet anders en beschermden beroemdheden hun privacy angstvallig af. Voor een foto buiten werkomstandigheden met je grote voorbeeld moest toestemming gevraagd worden en een fotootje of filmpje maken als je bijvoorbeeld je voetbalheld op straat of in een restaurant tegen kwam, vroeg je netjes toestemming. Nu niet meer.

Leden van het koninklijk huis, beroemdheden, voetballers, sporters, politici – we zien ze graag op de foto of in de bladen. Hoe populairder je wordt, hoe groter je bescherming moet zijn. Als de foto’s bijvoorbeeld geen nieuwswaarde hebben, zijn de regels streng. Foto’s van hun privé-leven mogen niet gepubliceerd worden zonder toestemming, denk aan het koninklijk huis. De portretten van politici, leden van het Kininklijk huis en andere publieke ambtsdragers mogen, door de aard van hun functie, niet voor reclame-doeleinden gebruikt worden.
In de rechtspraak zijn meerdere belangen als redelijk beschouwd:

  • Privacy
  • Gevaar voor geportretteerde
  • Verkeerde context: iemand in een hele andere context plaatsen
  • Commercieel belang

Voetballers, acteurs, muzikanten en andere bekende personen mogen ook niet zomaar in een reclame afgebeeld worden. Bij hun is de reden anders. Zij hebben een zogenaamde ‘verzilverbare’ populariteit. Dit betekent dat zij geld kunnen verdienen met hun portret. En als anderen hun portret gaan commercialiseren, kunnen zij zelf niet meer aan hun bekendheid verdienen. Om deze reden zijn hun portretten ‘verzilverbaar’, ook wel prestatiebescherming genoemd. Als er geen geldige nieuwswaarde is, mogen hun afbeeldingen dan ook niet zonder toestemming gebruikt worden.

Portretrechten vastleggen
Het is verstandig om contracten met een andere partij te sluiten over gebruik en vertoning van portretten. Een model relase contract bijvoorbeeld bij modellenwerk. Op die manier is voor iedereen duidelijk waar de grenzen liggen.

Vragen.

Wie moet voor de grenzen van het contract zorgen: de club, je makelaar of jijzelf? Het is helemaal niet erg als je ruggenspraak houdt met je advocaat of raadsman, het gaat hier namelijk om jouw belangen en dat is ook in het belang van je club of makelaar. Laat je contract toetsen op professioneel vlak, de grote sterren van Barcelona, Bayern en Manchester doen niet anders en Nederlandse internationals trouwens ook. Het is jouw business. Let er dus altijd goed op, indien een partij met jou een contract wil sluiten en er wordt daarin gesproken over het gebruik van jouw naam, afbeelding, persoon, prestatie, etc., dat jij daarvoor wel een vergoeding van die partij behoort te krijgen en dat het gebruik bij voorkeur niet onbeperkt moet zijn! Het afbeelden van jouw portret mag niet zo maar, heb je twijfels over het auteursrecht, portretrecht of gebruik van je portret? Neem dan contact met ons op.

Bron: copyright 2.0 en Avinci Advocaten

 

tags: #socialmedia, portretrecht, auteursrecht, instagram, snapchat, transparantie, twitter, Instagram, Snapchat, Facebook, voetballers, privacy, rechten.

Advocaten en juridische hulp voor voetbal en sporters