Portretrecht.

Stel je voor: je wordt gevraagd voor de reclame voor Plus, de Jumbo, Reclame Albert Heyn, Pepsi Cola of je wordt gevraagd voor medewerking voor een kledingfabrikant, horeca gelegenheid of misschien wel een Carnevals kraker. Wat moet je daarvoor vragen en wat is billijk? Wat kan en wat kan niet? De tijd dat John de Wolf zijn gezicht leende aan een kledingfabrikant en in ruil daarvoor twee overhemden kreeg, is over. Want stel je voor dat Pepsi of Adidas je portret gebruikt voor een campagne en je ziet het maanden later terug in China en Taiwan? Mag dat? En kan dat? En gebeurt dat? Jazeker – John de Wolf werd het gezicht van de destijds immens populaire “Versace” overhemden en David Beckhams beeld werd ten onrechte in China gebruikt door Pepsi.

Wie moet voor de grenzen van het contract zorgen: de club, je makelaar of jijzelf? Het is helemaal niet erg als je ruggenspraak houdt met je advocaat of raadsman, het gaat hier namelijk om jouw belangen en dat is ook in het belang van je club of makelaar. Laat je contract toetsen op professioneel vlak, de grote sterren van Barcelona, Bayern en Manchester doen niet anders en Nederlandse internationals trouwens ook. Het is jouw business. Let er dus altijd goed op, indien een partij met jou een contract wil sluiten en er wordt daarin gesproken over het gebruik van jouw naam, afbeelding, persoon, prestatie, etc., dat jij daarvoor wel een vergoeding van die partij behoort te krijgen en dat het gebruik bij voorkeur niet onbeperkt moet zijn!

Bekijk hier de Reclame Albert Heyn met al je favoriete voetbalspelers! 

 

Advocaten en juridische hulp voor voetbal en sporters